تلاوت، تدبر و عمل به قرآن
تلاوت قرآن از افضل عبادات است و کمتر عبادتی به پایه آن میرسد، چراکه این تلاوت الهامبخش اندیشه در قرآن، و اندیشه و تفکر، سرچشمه اعمال صالح است.
قرآن خطاب به پیامبر اسلام (ص) میفرماید:
«قم اللیل الا قلیلا. نصفه او انقص منه قلیلا. او زد علیه و رتل القرآن ترتیلا، ... » شب را جز کمی بپا خیز، نیمی از شب را (بیدار باش) یا کمی از آن کم کن، یا بر آن بیفزا و قرآن را با دقت و تامل بخوان! (1)
و خطاب به همه مسلمانان میگوید: «فاقرؤا ما تیسر من القرآن» آنچه برای شما میسر است، قرآن بخوانید! (2)
ولی همانگونه که گفته شد تلاوت قرآن باید وسیلهای برای تفکر و تدبر در معنی و محتوای آن باشد و تفکر و اندیشه نیز باید مقدمه عمل به قرآن گردد:
«افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» آیا آنها در قرآن تدبر نمیکنند یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است . (3)
«و لقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدکر» ما قرآن را برای تذکر آسان ساختیم؛ آیا کسی هست که متذکر شود؟ (و عمل کند!) (4)
«هذا کتاب انزلناه مبارک فاتبعوه» این کتابی است پربرکت که (بر تو) نازل کردیم، پس از آن پیروی کنید! (5)
بنابراین آنها که به تلاوت و حفظ قرآن قناعت میکنند و از «تدبر» و «عمل» به قرآن خبری ندارند، گرچه یکی از سه رکن را انجام داده، ولی دو رکن مهمتر را از دست دادهاند و گرفتار خسارت عظیمی شدهاند.
پینوشتها:
1- سوره مزمل، آیات 2-4.
2- سوره مزمل، آیه 20.
3- سوره محمد، آیه 24.
4- سوره قمر، آیه 17.
5- سوره انعام، آیه 155.
کتاب: اعتقاد ما صفحه 49
نویسنده: آیة الله مکارم شیرازی