سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مناسبتهای ملی و مذهبی - آموزش دانشجویان




کسی که اندیشه اش را به کار اندازد، به پاسخ خود می رسد . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:127824 .:. بازدید امروز:28 .:. بازدید دیروز:9

درباره خودم
مناسبتهای ملی و مذهبی - آموزش دانشجویان
آموزش دانشجویان
مطالب با دید آموزشی است و نکاتی درخصوص قرآن و ائمه اهل بیت(ع) در این وبلاگ درج می‏شود.
 

لینک به لوگوی وبلاگ
مناسبتهای ملی و مذهبی - آموزش دانشجویان
 

لوگوی دوستان
 

لینک دوستان
 

جستجو در متن وبلاگ

جستجو:
 

آرشیو
 

نغمه‌ها
 

با ما بگویید...ا
 

راضی هستید؟
 

وضعیت وبلاگ در یاهو
 

دیکشنری آنلاین
 
   ولادت مولای متقیان مبارک
  • شنبه 86/5/6 ساعت 10:38 صبح

    «دلنوشته ای  از پدر به پسر»

    از: پدری که عمر خود را پشت سر گذاشته است ...

    به: فرزندی که در گرو گذشت زمان است ...

    ... پسرم چشم دلت را به فجایع این دنیا بگشاى و آن را از حمله روزگار و هجوم سختیها و از دگرگونى روزگار و گردش شب و روز بترسان. اخبار گذشتگان را بر او عرضه دار و از آنچه به پیشینیان تو رسیده است، آگاهش ساز. بر خانه‏ها و آثارشان بگذر و در آنچه از آنها باقی مانده است سیر و گردش نما. آنگاه به کارهایی که گذشتگان انجام دادند، بنگر و در چیزهایی که از آن دل کندند و رفتند و اینکه در کجا فرود آمدند بیندیش. پس در این صورت خواهى دید که از جمع دوستان بریده‏اند و به دیار غربت رخت کشیده‏اند و تو نیز، یکى از آنها خواهى بود، پس کار خویش را اصلاح کن و آخرتت را به دنیایت مفروش...

    پسرم نفس خود را میزان میان خود و دیگران قرار ده، پس آنچه را که براى خود دوست دارى براى دیگران نیز دوست بدار و آنچه را که براى خود نمى‏پسندى، براى دیگران مپسند. به دیگران ستم روا مدار، آنگونه که دوست ندارى به تو ستم شود. نیکوکار باش، آنگونه که دوست دارى به تو نیکى کنند و آنچه را که براى دیگران زشت مى‏دارى براى خود نیز زشت بشمار...  آنچه را دوست ندارى به تو نسبت دهند، درباره دیگران مگو. بدان که خود بزرگ بینى و غرور، مخالف راستى و آفت عقل است ...

    پسرم همانا من به تحقیق تو را از دنیا و حالتها و نابودی و دگرگون شدن و انتقال آن از حالی به حالی دیگر آگاه ساختم، همچنین از آخرت و آنچه در آن برای اهلش آماده گشته به تو خبر دادم و درباره هر دو (یعنی دنیا و آخرت) مثَلهایی برای تو زدم تا از آن مثلها عبرت بگیری و آنها را راهنمای خود قرار دهی. همانا مثل آن کس که دنیا را آنگونه که هست بشناسد(1)، مانند گروهی مسافر است که در سر منزلى بى‌آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد کوچ کردن به سرزمینى پر نعمت و سرایی پر آب و گیاه را دارند. پس مشکلات راه را تحمّل مى‏کنند و جدایى دوستان را مى‏پذیرند، و سختى سفر و ناگوارى غذا را با جان و دل قبول مى‏کنند تا به سرایی وسیع و منزلگاهی امن با آرامش قدم بگذارند و از تمام سختى‏هاى طول سفر احساس ناراحتى ندارند و هزینه‏هاى مصرف شده را بی‌ مورد نمی دانند و زیان به شمار نمى‏آورند و هیچ چیز براى آنان دوست داشتنى نیست جز آن که به منزل أمن و محل آرامش برسند.

    دین و دنیایت را به خدا مى‏سپارم و بهترین خواسته الهى را در آینده و هم اکنون، در دنیا و آخرت، براى تو مى‏خواهم.

     والسلام.

    این است فرازهایی از دل نوشته های پدر و پیشوایی مهربان و آگاه به فرزندش امام حسن (علیه السلام)، که گویا در فراسوی سالیانی دراز ضمیر آزادگان و حق جویان را به تفکر و تأمل وا می دارد.

    (برگرفته از کتاب نهج البلاغه، نامه سی و یکم (1))

     

     

    13 رجب سالروز ولادت مولود کعبه،

    پیشوای متقین،  امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)

    را به تمامی مسلمانان به خصوص شما دوست عزیز تبریک می‌گوییم.

     

                                                                    


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       ولادت امام نهم شیعیان، امام محمدتقی(ع) مبارک
  • چهارشنبه 86/5/3 ساعت 7:59 صبح

    باسمه تعالی

     

    « امید »

    آدمی همیشه با امید به آینده­ای بهتر زندگی می کند. این امید که روزی جهان شاهد هیچ ظلم و ستمی نباشد و همه جا را عدل و عدالت فرا گیرد، از دغدغه­های اصیل ما انسان هاست. از این رو مسأله­ ی ظهور منجی در طول تاریخ دغدغه ی ذهنی انسان­های زیادی بوده است.

    وقتی به سیره­ ی ائمه ­ی طاهرین (علیهم السلام) نیز می نگریم، بارها و بارها با این موضوع مواجه می­شویم. یاران و اصحاب آن بزرگواران در شرایط گوناگون با پرسش گری نسبت به مسأله منجی این دغدغه ی ذهنی خود را مطرح می کردند. ائمه (علیهم السلام) هم بنا به ظرفیت افراد این موضوع را شکافده و به بررسی آن می پرداختند و به توصیف شرایط ظهور و مشخصات دوران طلایی آن می پرداختند. نمونه­ ی زیر یکی از این پرسش گری ها در زمان امام جواد (علیه السلام) می­باشد که حضرت به بررسی و پاسخ آن پرداخته­اند:

    عبدالعظیم حسنی از شاگردان و یاران برجسته ی امام جواد (علیه السلام) خدمت آن حضرت رسید و عرضه داشت: آرزوی دیدار قائم آل محمد (عجل الله فرجه الشریف) را دارم. همان کسی که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، پس از آن که پر از ظلم و جور شده باشد.

    امام جواد (علیه السلام) فرمود: ما امامان، همگی قائم به امر پروردگار و هدایت گر به دین حق هستیم؛ اما آن قائمی که خداوند زمین را توسط او از اهل کفر پاکیزه خواهد کرد و عدالت را در سطح گیتی می­گستراند، آن کسی است که ولادتش مخفی است و از نظرها پنهان است. او همنام پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می­باشد.

    خداوند زمین را برایش آماده و هر مشکلی را برایش آسان خواهد کرد. از اطراف عالم به تعداد یاران جنگ بدر یعنی 313 نفر به او ملحق می­شوند و این همان کلام خداست که می­فرماید: "هر کجا باشید خدواند شما را جمع خواهد کرد و خداوند بر همه چیز قادر است. "(1)

    سپس امام جواد (علیه السلام) فرمود: هنگامی که این عده از اهل اخلاص تجمع کردند، خداوند فرمان ظهورش را صادر می­کند...

    حال ما در زمانه­ ی غیبت امام دوازدهم (علیه السلام) به سر می­بریم و منجی الهی، پرده نشین این دوران می­باشد. اما شکی نیست که لحظه به لحظه به زمان فرج نزدیکتر می­شویم. با توجه به این شرایط، دغدغه ­ی ذهنی ظهور منجی که در طول دوران­ها مطرح بوده است، چه میزان از فکر ما را به خود مشغول کرده است؟ واقعا چه مقدار از وقت زندگیمان را صرف تأمل در آن و آماده سازی خود و دیگران می­کنیم؟ باشد که بیاندیشیم...

    (برگرفته از کتاب "سیره­ی عملی اهل بیت (علیهم السلام)، جلد 11"، تألیف حجة السلام سید کاظم ارفع)

     

    10 رجب سال روز  ولادت

    نهمین حجت برگزیده­ی خدا، جواد الائمه

    حضرت امام محمد تقی (علیه السلام) 

    را به شما دوست  گرامی تبریک و تهنیت می گوییم.

    پایگاه اسلامی شیعی رشد


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       شهادت امام هادی بر شما تسلیت باد.
  • چهارشنبه 86/4/27 ساعت 7:55 صبح

     3 رجب سالروز شهادت

    بنده خالص الهی و پیشوای برگزیده و هادی

    امام علی بن محمد الهادی(علیه السلام)

    را به تمامی مسلمانان به خصوص شما دوست گرامی تسلیت می گوییم.

     

    « حرمت مدافعان ولایت »

     

    امام حسن عسکرى (علیه السلام) نقل می نمایند که: روزی به پدرشان امام هادی (علیه السلام) خبر رسید مردی از فقهاى شیعه ایشان با یکى از ناصبیان ـ دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) ـ سخن گفته و با برهان خود او را شکست داده تا به آنجا که رسواییش را آشکار ساخته است.

    آن مرد فقیه به خدمت امام هادی (علیه السلام) آمد، در حالى که در بالاى مجلس تکیه‌گاهی بزرگ نهاده بودند و آن حضرت خارج از آن تکیه‌گاه، بر زمین نشسته بود و گروهی از علویان و بنى‌هاشم نیز در خدمتش بودند. امام دهم، آن فقیه را پیوسته بالا و بالاتر آورد تا او را بر آن تکیه‌گاه نشانید و رو به او نمود. این کار حضرت، برای آن گروه از اشراف (و سادات) گران تمام شد. علویان سرزنش را به وقتى دیگر موکول کردند، امّا شیخ و بزرگ هاشمیان گفت: اى پسر رسول خدا! آیا این گونه فردى عادی را بر سادات بنى هاشم، اعمّ از فرزندان ابو طالب و فرزندان عباس ترجیح مى‏ دهى؟

    امام هادی (علیه السلام) فرمود: «شما را بر حذر مى‏دارم از کسانى باشید که خداى‌تعالى در خصوص آنان فرمود: "آیا ندیدى کسانی را که بهره‏اى از کتاب به آنان داده شد، به سوی کتاب خدا فراخوانده مى‏شوند تا میانشان داوری کند، پس گروهى از ایشان در حالى که (از قبول حق) روی گردانند، پشت می کنند."(1) (بنابر این) آیا راضی هستید که کتاب خدا داور باشد؟

    هاشمیان گفتند: آرى.

    امام(علیه السلام) فرمود: آیا خداوند نمى‏فرماید: "اى کسانى که ایمان آورده‏اید، چون به شما گفته شود: «در مجالس جاى باز کنید»، پس جاى باز کنید تا خدا براى شما گشایش حاصل کند،... تا آنجا که گوید: "و کسانى را که علم به آنان داده شده، درجات عظیمى مى‏بخشد"؟(2) پس همانند آنکه براى مؤمن به مقامى راضى نمی‌شود؛ مگر آنکه از مقام غیرمؤمن بالاتر باشد، براى مؤمن عالم (نیز) راضى نمى‏شود جز آن که نسبت به مؤمن غیرعالم بالاتر باشد.

    به من بگویید، آیا خدا اینگونه فرمود (که):" خدا آنهایى را که ایمان آورده‏اند و کسانى را که دانش یافته‏اند به درجاتى بر می افرازد"، یا آنکه فرمود: خدا کسانى را که به آنان شرافت نسب داده شده است، برمی افرازد؟

    و آیا خداوند عزّ و جلّ نگفته است: «آیا کسانى که مى‏دانند با کسانى که نمى‏دانند یکسانند؟!»(3)

    پس چگونه برای من ناپسند مى‏شمارید که این شخص را از آن جهت که خداوند او را بزرگ داشته، بزرگ دارم؟! شکستى که این شخص با برهانهاى الهى، که خدا بدو آموخته، به فلان ناصبى داد، بیگمان از هر شرافت نسبى برتر و والاتر است»...

    آری، مقام و جایگاه مدافعان حریم ولایت در نزد خداوند و بواسطه آن در نزد اهل بیت(علیهم السلام) این گونه است. پس خوشا آنانی که راهیان این مسیرند...

    (برگرفته از کتاب "احتجاج"، تألیف مرحوم طبرسی)

     

     

      http://roshd.org/per/  برگرفته پایگاه اسلامی شیعی رشد 


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       ماه رجب
  • دوشنبه 86/4/25 ساعت 10:32 صبح

    حلول ماه رجب، بهارعاشقان و دلدادگان حریم کبریایی، فصل روئیدن جوانه های عاشقانه زیستن، هنگامه‌ی شست و شوی دل و جان از زنگارهای گناه و غفلت و ماه آماده شدن برای ورود به ضیافت الله اعظم بر همه مؤمنان مبارک باد.

     

     

    اوّل رجب، میلاد اختر فروزان علم و معرفت، باقر آل محمّد صلوات الله علیهم اجمعین

    بر شما و تمامی شیعیان مبارک باد.

                                                                                  

    یشرفنا ان نزف ازکى التهانی و اسمى التبریکات لمولانا الحجة بن الحسن (عج) و للامة الاسلامیة و بالخصوص أهل البیت (ع) بمناسبة ولادة الامام محمد الباقر(ع)

                                                                                 

    Heartiest congratulations and warmest felicitations on the occasion of the birth anniversary of Hazrat Imam Mohamad Baqer (a.s)

     

     

     


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       روز مادر مبارک باد
  • چهارشنبه 86/4/13 ساعت 8:46 صبح

    مادر


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       ولادت بزرگ بانوی اسلام، حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (س) مبارک
  • چهارشنبه 86/4/13 ساعت 7:41 صبح

    اسم آن خانم، فاطمه(س)  است و برای آن بزرگوار هشت لقب ذکر کرده‌اند : صدیقه، راضیه، مرضیه، زهرا، بتول، عذرا، مبارکه و طاهره. از بعضی روایات استفاده می‌شود که زکیه و محدثه از القاب آن خانم است و کنیه ایشان "ام‌ابیها" است و این کنیه را که افتخاری بر آن حضرت است، پیامبر گرامی(ص) به ایشان داده است..

    ام ابیها به معنی «مادر پدرش»؛ یعنی زهرا(س)  مادر پدر خویش است. این کنیه معانی مختلفی دارد، اما بهترین معنی همان است که پیامبر (ص) به این کنیه داد یعنی: «زهرا(س)  علت غایی جهان هستی است.»  و اگر کسی ادا کند که واسطه فیض عالم هستی نیز هست، ادای او بدون دلیل به گزاف نیست.

    عمر آن بزرگوار تقریباً هجده سال است. در روز جمعه بیستم جمادی الثانی سال دوم بعثت به دنیا آمد و سال یازدهم از هجرت، سوم جمادی الثانی به دست گردانندگان سقیفه بنی ساعده شهید شد.

    در باب ولادت صدیقه طاهره از پیامبر اکرم(ص)  روایت شده است که:

    زمان ولادت حضرت فاطمه(س) فرا رسید. در این هنگام خدیجه(س)  به دنبال زنان قریش و بنی‌هاشم فرستاد که بیایند و او را در وضع حمل کمک کنند، ولی آنان پیام فرستادند که تو از خواسته ما سرپیچی کردی و با محمد ـ(ص)ـ که ثروتی نداشت ازدواج کردی. ما نیز به کمک تو نخواهیم شتافت. خدیجه(س) از این پیام غمگین شد و در این حال بود که ناگاه چهار زن همچون زنان بنی‌هاشم بودند بر او وارد شدند و او از دیدن ایشان ترسان شد. پس یکی از آن زنان گفت: خدیجه ـ(س)ـ   اندوهگین مباش، ما فرستادگان پروردگار تو و خواهران تو هستیم. خداوند ما را فرستاده تا در وضع حمل به تو کمک کنیم.

    پس یکی از آن زنان در سمت راست خدیجه(س)  نشست و یکی در مقابل و دیگری در پشت سر، تا آنکه فاطمه طاهر و مطهر به دنیا آمد. وقتی که فاطمه(س) بر زمین قرار گرفت، نوری از او متلألأ شد که به تمامی خانه‌های مکه و سراسر زمین وارد گشت. پس ده تن از حورالعین به خانه خدیجه(س) درآمدند که با هر یک طشتی و آبریزی از بهشت بود و آبریز پر از آب کوثر.

    امام صادق(ع):

      «زَهَرَ نُوُرها لِاَهْلِ السَّماءِ کَما یَزْهَرُ نُوُر الْکَواکِبِ لاَهْلِ الاَرْضِ»

    «نور فاطمه چنان بر اهل آسمان می‌درخشد که نور ستارگان بر اهل زمین» 

     

    روز پر افتخار ولادت زنی است که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است.

    زنی که عالم به او افتخار دارد.

    این ولادت بر شما مبارک


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       فاطمه (س) و زندگی او
  • چهارشنبه 86/4/13 ساعت 7:38 صبح

    شخصیت اسلامى از دو راه یافت مى‏شود:

     1) از راه نسب 

    2) از راه حسب و فضایل نفسانى.

    شخصیت نسبى که اسلام آن را پذیرفته است، تحت تاثیر عوامل مختلفى است: قانون وراثت، تغذیه از راه مشروع، تاثیر محیط، تاثیر همسر و رفیق، اولاد صالح و غیره در تشکیل چنین شخصیتى نقش دارند. زهرا سلام الله علیها از نظر قانون وراثت، پدرى چون رسول گرامى(ص) دارد که به گفته سعدى همه مراتب انسانیت را به کمالاتش پیموده است. همه تاریکى‏ها به جمالش روشن شده است و همه صفات او در انتهاى خوبى است:

    بلغ العلى بکماله کشف الدجى بجماله حسنت جمیع خصاله صلوا علیه و آله

    مادرى چون خدیجه دارد که باید گفت اسلام مرهون زحمات آن بزرگوار است. مادرى که سه سال، مسلمانان محصور در شعب ابى‌طالب را اداره کرد و همه اموال خود را در این راه خرج کرد. مادرى که چندین سال در مکه با آن مصیبتهاى کمرشکن ساخت و دوش بدوش رسول اکرم(ص)، اسلام را یارى فرمود و در این راه سنگها به بدن مبارکش فرود آمد، بى‌حرمتیها به او وارد شد، شماتتها در این راه دید و هرچه این اتفاقات بیشتر مى‏شد، صبر و استقامت او زیادتر مى‏گشت.

    و اما از نظر قانون تاثیر غذا: مورخین نوشته‏اند که وقتى اراده حق تعالى به خلقت زهرا سلام الله علیها تعلق گرفت، پیامبر گرامى مامور شد که چهل شبانه روز در کوه حرا به ریاضت دینى پردازد.

    حضرت خدیجه در خانه خود، از مردم گوشه گرفته و به عبادت مشغول بود و پیامبر گرامى در کوه حرا، پس از آن مدت فرمان آمد که پیامبر به خانه بازگردد. از عالم ملکوت براى آنان غذا آوردند. سپس نور زهرا به حضرت خدیجه منتقل شد.

    از نظر تاثیر محیط: حضرت زهرا(س) علاوه بر آنکه در دامن مادرى فداکار، با گذشت و با استقامت و در دامن پدرى چون پیامبر گرامى(ص) پرورش یافت، محیط زندگى او محیط پرتلاطمى بود. مکه با آن مصیبتها و حوادث ناگوار، محیط پرورش او بود. در شعب‌ابى‌طالب با آن حوادثى زندگى کرد که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه آنجا را براى معاویه چنین توصیف مى‏کند: «شما ما را سه سال در میان آفتاب زندانى کردید، به طورى که بچه‏هاى ما از گرسنگى و تشنگى مردند، بزرگان ما پوست گذاردند، صداى آه و ناله زنها و بچه‏ها بلند بود...» روشن است‏بچه‏اى که در این چنین محیطى پرورش یابد; مخصوصا اگر مربى‏اى چون پیامبر گرامى داشته باشد، استقامت او، صبر او و سعه صدر او زیاد خواهد بود:

    ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست عاشقى شیوه رندان بلاکش باشد...

    زهرا سلام الله علیها از نظر همسر و مصاحب و از نظر اولاد صالح نیز فوق العاده است. شوهرى چون امیرالمومنین(ع) دارد که بیش از سیصد آیه از قرآن شریف درباره او نازل شده.

    شوهرى که از نظر تاریخ، قطعى است که اسلام مرهون او است. شوهرى که به اقرار خود اهل تسنن، عمر بیش از هفتاد مرتبه در مواقع مختلفه گفته: لولا على لهلک عمر.

    فرزندانى چون حسن، حسین، زینب و کلثوم دارد که اگر نبودند، قطعا اسلام نبود. زهرا از نظر فرزند، ام الائمه است، سر مستودع است، مادر عصاره عالم خلقت، حضرت بقیةالله عجل الله تعالى فرجه الشریف است.

    و اما از نظر فضایل انسانیت: چه مى‏توان گفت در حق کسى که پیامبر گرامى(ص) کراراً درباره‏اش فرموده است: ان الله اصطفیک و طهرک و اصطفیک على نساء العالمین.

    همانا خداوند تو را برگزیده و پاکیزه و معصوم گردانیده و تو را بر همه زنها رجحان داده است.

    اگر براى فضیلت زهرا چیزى جز سوره کوثر نبود، زهرا را بس بود که بگوید نزد خداوند افضل و برتر از عالمیانم.

    انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر ان شانئک هو الابتر.

    همانا کوثر را بر تو ارزانى داشتیم، پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى کن، به درستى که بدخواه تو دنباله بریده است.

    زهرا از نظر ایمان، راضیه و مرضیه است:

    «یا ایتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربک راضیة مرضیة فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتی‏».

    «اى نفس مطمئنه! - که به مقام شهود رسیده‏اى - بیا به سوى پروردگارت خشنود شده و داخل در زمره بندگان من شو و داخل شو در بهشت من.»

    زهرا از نظر علم داراى مصحف است:

    از نظر روایات، کتابهایى نزد ائمه طاهرین است که از جمله آن کتابها مصحف فاطمه سلام الله علیها است.

    این کتاب را ائمه به آن افتخار مى‏کرده‏اند و مى‏گفتند: علم ما کان و یکون و ما هو کائن در آن است; و به خط امیرالمؤمنین و املاى حضرت زهرا سلام الله علیهما مى‏باشد.

    زهرا از نظر زهد:

    شبى که زهرا به خانه امیرالمومنین(ع) مى‏رفت، ایشان فرش خانه‏اش را از شن تهیه کرد و رسول اکرم(ص) جهازیه‏اى براى زهرا سلام الله علیها تهیه فرمود که همه آن جهازیه شصت و سه درهم مى‏شد.

    جهازیه عبارت بود از:

    1- عبا 2- مقنعه 3- پیراهن 4- حصیر 5- پرده 6- لحاف 7- دستک 8- بالش 9- آفتابه 10- آب خورى 11- کوزه 12- کاسه 13- آسیاى دستى 14- مشک آب 15- حوله 16- پوست گوسفند.

    پیامبر گرامى(ص) چون جهازیه را دید از چشمهاى مبارکش اشک جارى شد و فرمود: «خدایا این جهازیه را که غالب آن از گل است مبارک کن!»  

    زهرا به خانه شوهر مى‏رود و در وسط راه پیراهنى را که از جمله جهازیه او است، به فقیر مى‏دهد و با همان پیراهن کهنه‏اى که داشت‏به خانه امیرالمؤمنین(ع) رهسپار مى‏شود.

    شب عروسى پایان گرفت و صبح، پیامبر گرامى(ص) به دیدن دخترش آمد و هدیه آورد. هدیه پیامبر گرامى(ص) این بود: على فاطمة خدمت ما دون الباب و على على خدمت ما خلفه.

    کارهاى داخل خانه براى فاطمه است و کارهاى خارج از خانه براى على.

    زهرا از این هدیه، از این تقسیم کار به قدرى خشنود شد که فرمود:

    ما یعلم الا الله ما داخلنى من السرور

    جز خداوند کسى نمى‏داند که از این تقسیم کار چقدر خشنودم.

    عبادت زهرا

    در روایات آمده است که حضرت زهرا(س) به قدرى روى پا ایستاد و عبادت کرد که پاهاى او متورم شد.  امام حسن علیه السلام فرمودند: مادرم از اول شب تا صبح عبادت مى‏کرد و هرگاه از نماز فارغ مى‏شد، به دیگران دعا مى‏کرد. از او پرسیدم که چرا به ما دعا نکردید؟ فرمود: عزیز من اول دیگران، سپس ما - الجار ثم الدار.

     

    تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار با فضیلت است. امام صادق علیه السلام فرموده:

    «تسبیح جده‏ام زهرا سلام الله علیها نزد من از هزار رکعت نماز بهتر است‏» .

    مى‏گویند: حضرت فاطمه زهرا(س)  براى کمک، خادمه‏اى لازم داشت و گرفتن خادم و خادمه در آن زمان رایج و بلکه لازم بود. چون زهرا سلام الله علیها بر رسول الله وارد شد قبل از آنکه در این مورد چیزى بگوید، پیامبر(ص) فرمود: زهرا جان مى‏خواهى چیزى به تو یاد دهم که بهتر از دنیا و آنچه در آن است، ‏باشد؟ و تسبیح مشهور را به او یاد داد.

    زهرا سلام الله علیها با خوشحالى تمام به خانه بازگشت و به امیرالمومنین(ع) عرض کرد با دعایى که از پدرم صلوات الله علیه گرفته‏ام، خیر دنیا نصیب من شده است.

     

    سخاوت و ایثار زهرا

    مفسرین شیعه و سنى اتفاق دارند که روزى زهرا سلام الله علیها با اطرافیانش روزه بودند. در هنگام افطار فقیرى رسید و از آنها چیزى خواست. زهرا، شوهرش، بچه‏هایش و خادمه‏اش افطار خود را به آن گدا دادند. زهرا براى افطار روز بعد نانى تهیه کرد. یتیمى آمد، زهرا نان را به یتیم داد در مرتبه سوم نانى تهیه نمود اسیرى آمد و افطار خود را به او داد و بالاخره هر سه شب را بدون افطار صبح کرد و آیه شریفه نازل شد «و یطعمون الطعام على حبه مسکینا و یتیما و اسیرا. انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءا و لا شکورا!»

     «و اطعام کردند طعامى را که دوست داشتند به مسکین و یتیم و اسیر جز این نیست که این کار را فقط براى خدا مى‏کنیم و از شما جز او سپاسى نمى‏خواهیم‏» .


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) تسلیت باد.
  • یکشنبه 86/3/13 ساعت 3:30 عصر

    رحلت


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       حضرت زینب کبری (س)
  • چهارشنبه 86/3/2 ساعت 9:22 صبح

    ولادت


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

       ولادت بر شما مبارک
  • چهارشنبه 86/3/2 ساعت 8:59 صبح

    حضرت زینب (س) پرستار نهضت و انقلاب حسینى

     در سال پنجم‌جمادی‌الاول سال‌ششم هجرت در شهر مدینه، در خانه حضرت علی(ع) دختری بدنیا آمد که سالها بعد در تغییر مسیر تاریخ بشریت نقشی عظیم ایفا کرد. زینب (س) از مادری چون فاطمه زهرا (س) متولد شد و در دامان  آن بانوی بزرگ و پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) پرورش یافت. یکی از سیره‌های عملی زندگی این بانوی الهی، پرستاری و دستگیری از حال بیماران و درماندگان بود. اتفاقات سختی که در طول حیات سراسر مرارت بار ایشان رخ داد، همچون بیماری مادر بزرگوارشان، ضربت خوردن پدر، مسمومیت برادر و بالاخره حادثه بزرگ کربلا، زینب(س) را به عنوان الگوی پرستاران معرفی کرد و سالروز ولادتش، به عنوان "روز پرستار" برگزیده شد.

    ایشان پرستار بزرگ کربلا بود، اما آیا فقط پرستار بود؟ ایشان  علاوه بر پرستاری و مراقبت از حضرت امام سجاد(ع) که در روز عاشورا به شدت بیمار بود، تقویت روحیه مجروحان و خانواده شهیدان، رسیدگی به بازماندگان و کمک به اطفال را نیز بر عهده داشت و اینها کوچکترین مسئولیت حضرت زینب(س) بود .

    با وجود اینکه می‌دانیم پرستاری یک وظیفه سنگین و ارزشمندی است، اما وظیفه حضرت زینب(س) تنها پرستاری از بیماران و اطفال و... نبود، بلکه وظیفه اصلی یا به عبارتی پرستاری اصلی حضرت، همان نهضت خونین کربلا بود.

    روز دوازدهم محرم کاروان اسیران به کوفه رسید. شهر در حالتی عجیب و غیرعادی بسر می برد. شایعات گوناگون در میان مردم رواج داشت و هر دسته به گونه‌ای خاص درباره کربلا سخن می گفتند .

    ورود کاروان آن هم با آن وضع رقت انگیز کوفه را منقلب و پریشان ساخت .

    عظمت فاجعه کربلا و جنایت شومی که بوقوع پیوسته بود، موجب شد همه کسانی که شاهد منظره ورود کاروان اسیران بودند، گریه‌کنند؛ زیرا بیشتر مردم یا در جنگ بر ضدحسین(ع) و یارانش مستقیماً شرکت داشتند و یا آنکه با فرصت‌طلبی و سکوت خویش بر آن جنایت صحه گذارده بودند.

    زینب کبری(س) با دیدن اشکهای آن مردم پیمان شکن با خشم بسیار روی به آن جماعت کرد و فرمود :

    «حمد و ستایش بی‌پایان بر خداوند متعال و درود بر روان پاک محمد(ص) و خاندان نبوت. ای مردم کوفه! وای پیروان مکر وحیله! ای کسانی که با نامه‌های خود ما را بسوی خویش خواندید ولی چون ما بسوی شما آمدیم، پیمان خویش را زیر پا گذاشتید و با دشمنان ما هم‌پیمان شدید، اکنون شما را می بینم که بر سرنوشت ما می‌گریید در حالیکه این مصیبت بزرگ را با دست خودتان فراهم کردید . داستان شما همچون زنی است که رشته‌ها را با دقت می‌تابید و بعد با دست خود آنها را باز می‌کرد و زحمات خویش را بر باد می‌داد .

    در میان شما هیچ چیز جز مکر و حیله نیست؛ زیرا که پیمان خود را با ما شکستید و با خدعه و فریب هر زمان برنگی دیگر درمی‌آیید. همچون بوقلمون که هر زمان برنگی دیگر جلوه‌گری می‌کند.

    گاه ادعای چیزی را می‌کنید که ندارید، زمانی چون بردگان زر خرید راه تملق و چاپلوسی پیش می‌گیرید و زمانی چون دشمنان کینه‌جو در کمین انتقام می نشینید .

    شما همچون آن ابر سیاه وکم باران و یا گیاه و علفی که بر روی سرگین می‌روید ظاهری دلفریب دارید در حالی که باطن شما تو خالی و مهمل است.

    شما برای آینده خود ذخایر زشتی پس انداز کردید، مطمئن باشید خشم و غضب الهی در انتظار شماست.

    شما در کشتن برادران و پشتیبانان ما با جنایتکاران همکاری می‌کنید و اکنون چاپلوسانه بر مصیبت ما می‌گریید.

    سوگند به خدا که باید گریه کنید بر احوال زار خود، زیرا که این حتک حرمت و عداوت با خاندان پیامبر(ص) را به هیچ وسیله نمی‌توان جبران نمایید.

    شما کسی را کشتید که راهبر راستین زندگی شما بود. دست شما به خون فرزندان و برگزیدگان رسول خدا(ص) آغشته است. شما آل عصمت و طهارت را که نمونه‌هایی بزرگ از تقوی و فضیلت هستند به اسارت درآوردید و به علت همین اعمال زشت در نزد همه کس رسوا خواهید بود و عذاب و قصاص آخرت در انتظار شماست .

    هرگز تصور نکنید که تأخیر در عذاب موجب فراموشی اعمال شماست، نه هرگز اینطور نیست؛ زیرا که خدای قهار همیشه مراقب گناهکاران و رسوایان است. »

    سخنان زینب(س) مردم کوفه را در وحشت فرو برد مخصوصاً آنکه او در پایان خطابه خویش فرمود :

     مردم کوفه مردان شما عزیزان ما را می کشند، آنگاه زنان شما گریه و زاری می‌کنند. خداوند روز قیامت بین ما و شما قضاوت خواهد کرد . و این سخنان جاودان زینب(س) سرزنش و ملامت همه مردم زبون و بی‌اراده‌ای است که با ظالمان همکاری می‌کنند و یا با سکوت خویش ظلم را یاری می‌دهند و سپس ابلهانه به گریه و زاری می نشینند و امید رستگاری دارند ....

     ... به برکت این بانوى بزرگوار و قیام مبارکش، همچنان پرچمهای خونین عاشورا به نشانه روز انتقام مظلوم از ظالم، در سراسر جهان افراشته مى‏شود؛ زیرا زینبکبرى(س) بود که پیام ‏خونین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به تمام نسلها و عصرها رساند.

    شایسته است از پرستاران فداکار و بی‌توقعی یاد کنیم که همواره از مهربانی  و دلسوزیشان بهره‌مند بوده‌ایم، به مادرانی که همواره در زندگی  شیرزنانی همچون زینب (س) را برای خود الگو قرار داده تا در رویارویی با مصائب و دشواریهای زندگی مرهمی بر دلهای مجروحمان گذارند.

     

    روز پرستـار

    به میمنت ولادت با سعادت بزرگ پرستار تاریخ اسلام، حضرت زینب کبری(س)

    انتخاب گردیده است؛ آن را گرامی می داریم و

    توفیق روزافزون تمامی پرستاران را از خداوند یکتا مسئلت می‌نماییم.

     

     

    هر کس یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند،

    خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور می‌کند.

    پیامبر اکرم(ص)

     


      دل ما را با نظری شاد کنید ( )

    <      1   2   3   4   5   >>   >

  •    لیست کل یادداشتهای این وبلاگ
     
    جلوگیری از تفرقه
    یا ارحم الراحمین
    معلم قرآن
    یا حسین(ع)
    «ادامه مطلب» یا حسین (ع)
    قرآن برای همه
    جملات کوتاه از آدمهای بزرگ
    سخنی با خدا
    یا حسین شهید درود خدا بر تو و خاندان پاکت
    بسم الله
    تابلو
    دیدگاه امام خمینی(ره) درخصوص قرآن
    [عناوین آرشیوشده]